Tiesitkö tämän - Tuomas Veturi

 

Tuomas Veturi on yksi niistä harvoista kuvitteellisista hahmoista, joka on pysynyt lasten ja aikuisten suosikkina jo vuosikymmeniä. Pastori Wilbert Awdry ja hänen poikansa Christopher kirjoittivat sarjan rautatieaiheisia kirjoja, joissa seikkailevat inhimillisiä luonteenpiirteitä omaavat, puhuvat höyryveturit hurmasivat heti pienet lukijat. Vetureista suosituimmaksi nousi pian pieni sininen höyryveturi, Tuomas, joka seikkailee ystäviensä kanssa kuvitteellisella Sodorin saarella. Tuomas on näsäviisas, kujeileva ja ahkera veturi, joka yrittää aina tehdä oikein. Ystäviensä kanssa hän joutuu usein jännittäviin tilanteisiin, jotka päättyvät onneksi aina hyvin.

Tuomas Veturi -kirjat ja lastenohjelmat opettavat suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa ja niistä välittyy se, että olimmepa miten erilaisia tahansa olemme kaikki yhtä arvokkaita.

 

Tuomas Veturin historiaa - Miten kaikki sai alkunsa?


Tuomas veturi kirjojen kirjoittaja, pastori Wilbert Awdry, rakasti intohimoisesti junia ja rautateitä ja keksi lapsena kotinsa ohi ajaville vetureille luonteenpiirteitä ja hauskoja ominaisuuksia.

Vuonna 1940 hänen poikansa, Christopher, sairastui tuhkarokkoon ja hänen isänsä viihdytti häntä tarinoilla, jotka kertoivat pienestä surullisesta veturista nimeltä Edward. Christopher ihastui kertomukseen Edwardista ja halusi kuulla sen uudelleen ja uudelleen ja lopulta Wilbert Awdry kirjoitti tarinan paperille ja kuvitti sen muutamilla yksinkertaisilla piirroksilla.

Edwardin tarinaa seurasivat pian iltasadut Gordonista (Jori) sekä Henrystä (Henri) ja pian pastori Awdryn vaimo rohkaisikin miestään lähettämään tarinat kustantajalle. Ensimmäinen kirja - The Three Railway Engines - ilmestyi kauppojen hyllyille Englannissa toukokuussa 1945. Loppu onkin sitten historiaa - Tuomas veturi ystävineen on viihdyttänyt lapsia ja aikuisia ympäri maailmaa jo vuosikymmenten ajan.

Pastori Wilbert Awdry kirjoitti rautatieaiheisia kirjoja vuoteen 1972. Vuonna 1983 hänen poikansa, Christopher, julkaisi ensimmäisen oman kirjansa. Hän kirjoitti yhteensä viisitoista kirjaa, joista viimeisin julkaistiin vuonna 2007. Tuomas Veturista ja hänen ystävistään kertovia kirjoja on myyty yli 200 miljoonaa kappaletta, mikä on todiste siitä, että ne arvot, joita pastori Awdry ja hänen poikansa kertomuksillaan halusivat välittää ovat tärkeitä vielä nykyisinkin.

 

W. Awdryn piirros Edward, Gordon ja HenryW. Awdryn piirros Edward, Gordon ja Henry

W. Awdryn piirros HenryW. Awdryn piirros HenryW. Awdryn piirros Tuomas VeturiW. Awdryn piirros Tuomas Veturi

 

 

 

 

 

 

 

Pastori W. Awdry ja pienoismalli Sodorin saaresta.Pastori W. Awdry ja pienoismalli Sodorin saaresta.

 

 

Vuonna 1980 kirjojen televisio-oikeudet myytiin tuottaja Britt Allcroftille, joka siirsi kirjojen ajattomat arvot ystävyydestä, yhteistyöstä, suvaitsevaisuudesta, ongelmien ratkaisemisesta ja seikkailuista lastenohjelmiin.

Thomas the Tank Engine & Friends ilmestyi lokakuussa 1984 ja siitä tuli välittömästi suuri menestys. Tuomas veturin ja hänen ystäviensä seikkailuja voi nähdä nykyisin yli 145 maassa ja sitä esitetään 38 eri kielellä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapset pääsevät tutustumaan Tuomas veturiin myös netin kautta Tuomaksen omilla kotisivuilla sekä lukuisissa eri tapahtumissa, joita järjestetään Tuomas veturin kotimaassa Englannissa ja tämä kaikki takaa sen, että Tuomas veturi tulee olemaan maailman ykkösveturi vielä tulevinakin vuosina.

Vuonna 2010 tuli kuluneeksi 65 vuotta Tuomas veturin syntymästä. Ensimmäisestä tuuttauksestaan lähtien tämä pieni sininen veturi on jättänyt lähtemättömän jäljen miljoonien lasten ja aikuisten sydämiin. Tuomaksen ja hänen ystäviensä välityksellä me opimme sen, että "vaikka olemmekin erilaisia, olemme kaikki yhtä arvokkaita" ja kun meillä on ystäviä, kaikki järjestyy.

Hyvää syntymäpäivää Tuomas Veturi!

 

 

  Dear Christopher,

Here is your friend, Thomas The Tank Engine.

He wanted to come out of his station yard and see the world.

These stories tell you how he did it.

I hope you will like them because you helped me to make them.

YOUR LOVING DADDY

 

 

- Pastori Awdryn kirje pojalleen Christopherille ja hänen pojalleen rakentamansa puinenTuomas Veturi.

 

 

 

Tuomas Veturi - tarinoita Sodorin saarelta


Tuomas Veturi on kuvitteellinen inhimillisiä luonteenpiirteitä omaava pieni sininen höyryveturi, jonka kylkeen on maalattu numero 1.

Tuomas Veturi aloitti elämänsä Sodorin saarella toukokuussa 1915, nenäkkäänä pikku veturina jonka tehtävänä oli kuljettaa vaunuja päälinjan suurille vetureille Henrille ja Jorille.

Tuomas oli kova pilailemaan. Etenkin Jori "kaikista suurin ja ylpein veturi" sai usein huomata Tuomaksen keksineen taas uusia jekkuja vetureiden pään menoksi. Jori maksoi kalavelat Tuomakselle kyllä takaisin, antamalla Tuomakselle kyytiä Tuomaksen jäätyä kerran kiinni Joriin tämän ollessa pikamatkalla. Kovasta vauhdista nääntynyt Tuomas tajusi, ettei ollutkaan tärkeintä olla aina paras ja vannoi, ettei enää koskaan kiusaisi Joria.

Tuomaksen suuri toive oli saada omat matkustajavaunut. Hän saikin siihen tilaisuuden, kun Henri sairastui eikä kukaan muu voinut vetää matkustajavaunuja. Tuomakselle sattui kuitenkin pikku vahinko. Hän oli niin innoissaan omista matkustajavaunuista, että unohti kiinnittää ne asemalla kiinni itseensä ja niin vaunut jäivät asemalle Tuomaksen porhaltaessa täyttä vauhtia eteenpäin. Tuomas kiiruhti innoissaan raiteita pitkin ja jahkui ja puhkui koko ajan miten helppoa matkustajavaunujen vetäminen oli ja kuinka kevyt niitä oli vetää. Tuomas ressu ei tiennyt vaunujen jääneen asemalle vaan luuli olevansa vain niin nopea ja vahva, etteivät raskaat vaunut tuntuneet missään. Pian kuitenkin karmea totuus valkeni ja Tuomas joutui nolona palaamaan asemalle takaisin vaunuja ja matkustajia hakemaan. Muut veturit nauroivat Tuomakselle ja Tuomas halusi lähteä pois ratapihalta vaunuja siirtelemästä.

Edward antoi Tuomakselle tilaisuuden päästä pois ratapihalta. Hän pyysi Tuomasta auttamaan tavaravaunujen vetämisessä ja Tuomas oli heti valmis töihin. Eipä Tuomas ressukka aavistanutkaan, kuinka ilkeitä tavaravaunut osaisivat olla. Herra Topi Hattunen, Sodorin rautateiden Päätarkastaja oli antanut Tuomakselle käskyn harjoitella tavaravaunujen kanssa jotta Tuomaksesta tulisi yhtä taitava kuin Edwardista. Tuomas ryhtyi toimeen, mutta ilkeät tavaravaunut päättivät tehdä Tuomakselle jekun ja tönivät Tuomaksen Jorin kukkulaa alas. Tuomas ei tästä kuitenkaan lannistunut vaan harjoitteli vaunujen kanssa ahkerasti ja osoittikin pian olevansa vallan verraton veturi. Eräänä päivänä Tuomas sitten pelastikin Jaskan, kun ilkeät tavaravaunut olivat tehneet tälle kepposen ja Jaska oli joutunut onnettomuuteen. Palkinnoksi tästä Herra Päätarkastaja antoi Tuomakselle viimein ihan omat matkustajavaunut, Annin ja Klaaran ja Tuomas sai oman matkustajalinjan vastuulleen.

Tuomas Veturi oli innoissaan omista matkustajavaunuistaan ja piti kovasti Annista ja Klaarasta. Hän oli ylpeä omasta matkustajalinjastaan ja olikin sitä mieltä, että hänen linjansa oli koko rautateiden tärkein linja. Tätä seikkaa Tuomas jaksoi toitottaa muille vetureille väsymiseen saakka.

Tuomas teki edelleen kovasti töitä ja haaveili suurista asioista. Usein Tuomaksen kiireet ja hätäily sai aikaan sen, että hän joutui vaikeuksiin, kuten silloin, kun hän unohti ottaa junailijan kyytiin tai kun hän halusi kalaan, eikä ymmärtänyt mitä kalan pitäminen vesisäiliössä sai aikaan.

Tuomas teki suurimman virheensä, kun hän rikkoi lumiauransa talvella ja juuttui kinokseen ja Tero -traktorin piti pelastaa hänet siitä. Tuomas oli hetkeä aikaisemmin pilkannut Teroa siitä että tällä ei ollut "oikeita" renkaita ja nyt Tuomaksen piti nöyränä pyytää tätä kiskomaan hänet kinoksesta. Myöhemmin Tuomas pyysi Terolta anteeksi ilkeitä sanojaan.

Vastaavanlainen tilanne oli myös Lassi linja-auton kanssa, kun Tuomas ja Lassi rupesivat väittelemään kumpi olisi nopeampi ja hyödyllisempi. Lassi ja Tuomas päättivät ajaa kilpaa ja kovan kilpailun jälkeen Tuomas tuli ensimmäisenä maaliin. Tuomas kuitenkin tajusi, miten hyvä Lassi oli ja heistä tuli hyvät ystävät. Tuomas oppi sen, että vaikka toiset olivatkin erilaisia, olivat he aivan yhtä arvokkaita kuin hänkin. Tuomaksesta, Lassista ja Terosta tulikin elinikäiset ystävykset.

Vaikka Tuomaksen matkustajalinja olikin Sodorin ylpeys, ei Herra Päätarkastajalla ollut vetureiden kanssa helppoa.

Jori, Henri ja Jaska valittivat koko ajan Herra Päätarkastajalle siitä, että niiden piti siirrellä omia vaunujaan nyt kun Tuomaksellakin oli oma linjansa eikä tämä enää tuonut heille vaunuja. Jori, Henri ja Jaska päättivät ruveta lakkoon ja kieltäytyivät siirtelemästä omia vaunujaan ratapihalla. Herra Päätarkastajan oli pakko tuoda Tuomas takaisin ratapihalle vanhoihin töihinsä ja avukseen Tuomas sai Edwardin ja Pekan, kiltin pikku veturin, josta hyvin pian tuli Tuomaksen paras ystävä.

Tuomas ystävystyi myös Topi -kiskobussin kanssa sen jälkeen, kun Herra Päätarkastaja oli pyytänyt tätä auttamaan erään suuren ongelman kanssa. Yhdessä Topin kanssa Tuomas koki monia jännittäviä seikkailuja ja Tuomas oppi sen, että Topiin voi aina luottaa.

Seuraavana vuonna Tuomas jakoi pienen veturitallin ystäviensä Pekan ja Topin kanssa. Elämä oli rauhallista, kunnes Tuomas rupesi ylpeilemään sinisellä värillään. Pekka kyllästyi Tuomaksen ylpeilyyn ja teki sellaisen jekun, että Tuomaksen päälle kaatui kasa hiiliä. Tuomas suuttui Pekalle, mutta leppyi pian ja veturit tekivätkin sovinnon, kun Pekalla oli ollut ongelmia hiilivaunujen kanssa ja Tuomas oli tullut apuun.

Tuomas ystävystyi myös Trevorin kanssa ollessaan töissä satamassa. Trevor oli Edwardin ystävä, joka auttoi Tuomasta, kun tällä oli hätä. Muutamaa kuukautta myöhemmin Tuomas sairastui ja hänet piti lähettää verstaalle huollettavaksi. Duck tuli apuun ja piti huolen Tuomaksen linjasta. Kun Tuomas palasi takaisin töihin, hänen jarrunsa olivat jäykät ja tästä aiheutui se, että kun Tuomaksen oma lämmittäjä oli sairaana tämän sijainen ei osannutkaan käyttää jarruja ja Tuomas lähti karkuteille. Harald -helikopteri tuli apuun ja auttoi pysättämään Tuomaksen.

Kaikista kommelluksista huolimatta Tuomas jatkoi töitään ahkerasti ja oli aina auttamassa muita. Hänestä tuli yksi Herra Päätarkastajan luotetuimmista vetureista vaikka hänen kujeilunsa ja nenäkkyytensä saikin joskus tukalia tilanteita aikaan.

Vaikka Tuomas onkin nenäkäs pikku kujeilija, on hänellä hyvä sydän. Tuomas käyttäytyy yleensä hyvin, mutta joutuu usein vaikeuksiin jekkuillessaan muille. Joskus Tuomas kehuu itseään liikaa ja saa toiset veturit hermostumaan. Nämä kyllä pudottavat Tuomaksen nopeasti maan pinnalle ja saavat Tuomaksen ymmärtämään, että kaikki veturit ovat aivan yhtä arvokkaita. Tuomaksen heikkouksia ovat huono muisti ja kärsimättömyys. Niiden takia Tuomas onkin usein pulassa. Hyvien ystävien avulla tilanne kuin tilanne kuitenkin ratkeaa aina parhain päin.

 

"On vetureita kahdeksan, näetkö joukon mahtavan? Kirjavia kyljiltään, heihin aina luotetaan.

Vaik´on eri tehtävät niin kaikki silti ystävät, ansiosta tietenkin - Tuomas Veturin!

Tuomas - valmis seikkailuun, Jaska saa aina hymyyn suun.

Pekka tuo postin ajallaan, Jori vain kiitää raiteillaan.

Emilian työ käy leikiten, Henri vain tuuttaa höyryten.

Edward auttaa mielellään, Topi ei muista jälkeen jää."

On vetureita kahdeksan, näetkö joukon mahtavan?  Kirjavia kyljiltään, heihin aina luotetaan.

Vaik´on eri tehtävät niin kaikki silti ystävät,  ansiosta tietenkin - TUOMAS VETURIN!"

  - Tuomas Veturin tunnusmusiikin sanat

 

 

 

 

Tuomas Veturin esikuva ja prototyypin taustaa

Kun W. Awdry loi Tuomas Veturi hahmon, se oli aluksi olemassa ainoastaan Awdryn pojalleen rakentamassa puuveturissa. Tämä puinen veturi erosi suuresti nykyisestä Tuomaksesta. Se oli väriltään vihreä ja sillä oli kirjaimet NW kyljessään. Awdryn kerrotaan kertoneen kysyttäessä, mitä kirjaimet tarkoittivat, että ne tarkoittivat "no where - ei missään". Kun The Railway Series -kirjasarja myöhemmin kirjoitettiin, Tuomas Veturin kotirautatie tuli tunnetuksi North Western Railwaynä.

Tuomas Veturi ei alunperin perustunut mihinkään tiettyyn junan prototyyppiin vaan juuri tähän puiseen veturiin, jonka Awdry teki pojalleen Christopherille. Myöhemmin, kun toinen The Railway Series kirja, Thomas The Tank Engine, julkaistiin palkkasi kirjan kustantaja Reginald Payne -nimisen kuvittajan piirtämään kirjaan kuvat. Näiden kuvien pohjana Reginald Payne käytti W. Awdryn valitsemaa oikeaa veturia luomaan kirjoihin todellista tuntua. Tämä kirjan kuvitukseen valittu veturi oli Billingtonin suunnittelema 0-6-0 E2 Luokan veturi, joka oli tehty Lontoon, Brightonin ja Etelä rannikon rautateille.

Vaikka Tuomas Veturin ulkonäkö onkin Paynen käsialaa, ei hän saanut työstään juuri kunniaa. Vasta Brian Sibleyn "The Thomas the Tank Engine Man" -teoksen julkaisun jälkeen on Paynen työ saanut ansaitsemaansa tunnustusta. Usein onkin erheellisesti luultu, että kirjojen 3-11 kuvittaja, C. Reginald Dalby, on Tuomas Veturin ulkonäön takana.

Tuomas Veturi oli usein kiistan aiheena Wilbert ja Christopher Awdryn sekä heidän kustantajiensa keskusteluissa. Kustantajat olisivat halunneet kirjailijoiden keskittyvän enemmän juuri Tuomakseen, koska se oli teosten keskeinen hahmo. Wilbert ja Christopher Awdry kohtelivat kuitenkin kaikkia sarjan vetureita tasapuolisesti ja kirjoittivat tarinoissaan kaikkien vetureiden seikkailuista.

 

Kirjoissa ja lastenohjelmissa seikkailevia vetureita,kulkuneuvoja ja henkilöitä:

 

  • Tuomas -Thomas
  • Edvard - Edward
  • Henri - Henry
  • Jori - Gordon
  • Jaska - James
  • Pekka - Percy
  • Duck - Duck
  • Topi - Toby
  • Donald - Donald
  • Taneli - Douglas
  • Oliver - Oliver
  • Diesel - Diesel
  • Diesel 10 - Diesel 10
  • Maija - Mavis
  • Pontus
  • Ville - Bill
  • Veikko - Ben
  • Päivikki - Daisy
  • Severi - Stepney
  • Salttu/ Sami - Salty
  • Derek - Derek
  • Diesel D4711 - Diesel D4711
  • Arthur - Arthur
  • Emilia - Emily
  • Arttu - Iron Arry
  • Perttu - Iron Bert
  • Lady - Lady
  • Oliverin Tomi -jarruvaunu
  • Tuomaksen Anni- ja Klaara -vaunut - Annie ja Clarabel
  • Erikoispikavaunut
  • Sylvester -ilkeilevä tavaravaunu
  • joukko muita ilkeitä tavaravaunuja
  • Henrietta - Henrietta
  • Harri -nosturi - Harvey
  • Markus - Murdoch
  • Niilo -nosturi - Cranky
  • Santeri
  • Rasmus
  • Valtteri, nykyinen Sir Hanski - Sir Händel
  • Peter Sam -entinen Sulevi - Peter Sam
  • Risto - Rusty
  • Tauno
  • Herttua -Pappa-veturi
  • Perttuli - Bertram
  • Mahti Max - Mighty Mac
  • matkustaja- ja tavaravaunuja
  • Törky
  • Reetu/ Reiska Rohkea - Fearless Freddie
  • Paavali - Proteus
  • Lassi -bussi - Bertie
  • Teppo -höyrykone
  • Tero -traktori
  • Harald -helikopteri - Harald
  • Äyskäri -proomu - Bulstrode
  • Butch -kuormuri - Butch
  • Jack -traktori - Jack
  • Alfie -kaivuri - Alfie
  • Kaameat kuormurit
  • Max -kuormuri/ Masa -numero 15 - Max
  • Jurottaja -kerrosbussi
  • Karoliina -auto - Caroline
  • Lissu -antiikkikuormuri - Elisabeth
  • Jore -höyryjyrä
  • Isabella - Isabella
  • Herra Topi Hattunen/ Herra Päätarkastaja - Sir Topham Hat

 

Tekstin pohjana on käytetty seuraavia lähteitä

http://ttte.wikia.com/wiki/Thomas_%26_Friends

http://ttte.wikia.com/wiki/Reverend_W._Awdry

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomas_Veturi

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_the_Tank_Engine